Baraan @ Batu Pahat Johor

12:22:00 PM

3 Syawal kami beraya ke rumah Mak Anjang di Batu pahat Johor.
1st time ke rumah mak anjang.
Bertolak dari rumah nenek di Alor Gajah seawal pagi.
Kalo tak silap kat area Parit Jawa or Parit Sulong.
Sy tak berapa nak sure sebab boleh plak tido dgn si merah.
Si merah tido nyenyak dari Melaka sampaila rumah mak anjang.

Kebetulan time kami datang kat area situ tgh wat baraan.
Baraan is mengunjungi rumah-rumah penduduk kampung secara berkumpulan.
Selalunyer ketua baraan akan baca doa dan selawat ataupun takbir raya bersama kumpulan yg hadir. 

So dapatla tolong mak anjang masak masak. Menu is laksa & mihun goreng.
Seronok rasanya ader lagi budaya baraan kat area sini.

Sempat jgak la merasa baraan kat kampung sebelah mak di Felda Sungai Buaya, Rawang.
Tapi itu lebih kurg 10 tahun yg lalu. Ketika arwah atuk masih ade.
Now kebanyakkan org tua dah tak de. So budaya baraan mcm dah tak der.

Memang kalo join, balik rumah duit raya byk tu!
Tapi seriously budaya baraan ni perlu diteruskan oleh generasi muda.
Bukan utk kumpul duit raya tau. Tapi utk eratkan silaturrahim. Barakallah!

Selepas selesai baraan.
Kebetulan hari plak mendung.
Kami keluar bersiar siar di luar. Seriously suasana sgt tenang.
Humairah pun sgt suka. berlari lari dia ke sana ke mari.

Parit tu kalo boleh terjun nak jer terjun. Suasana kampung sgt menggamit jiwa.
Seronoknyer lepak2 petang di jambatan.
Walaupun sy adik beradik dibesarkan di Kuala Lumpur.
Seriously ia melambai kami utk singgah ke sana lagi for next visit.
Ader jgak kampung yg masih bersuasana begini rupanya....

sape org batu pahat??? angkat tangan cepat!!


post box ni sgt unique n classic. tuan empunyer tinggal lebih kurg 1 km dr sini. jauh jgak nak amik surat...
Gadis & Bunga....
Papa...papa...sambil tunjuk aeroplane lalu..





You Might Also Like

2 comments

  1. laki aku orang batu pahat! aku rasa kat parit sulong kot ko pi raye tu.. parit sulong kat batu pahat, parit jawe kat moar sana nun..

    tak salah aku le..hehe..

    ReplyDelete
  2. Parit Sulong?
    Oi kampung aku weh. Dan aku macam mengenali suasana kampung kau ni.
    Eh, tiap2 tahun aku tolong nenek aku masak untuk baraan okey. Seronok!

    ReplyDelete