Allah is The Good Planner

9:30:00 AM

Hari Jumaat Terakhir 2012. Welcome 2013.
Semoga Allah permudahkan rancangan utk tahun 2013.

“…and it may be that you dislike a thing which is good for you and that you like a thing which is bad for you. Allah knows but you do not know.”[2:216, al-Qur'an] 

Sy tak ingat. Samada sy membaca, tengok tv atau pun dengar radio.
Suka untuk dikongsikan dan peringatan juga untuk diri sendiri.

Waktu kita merancang untuk mendirikan rumah tangga.
Kita merancang dengan begitu terperinci majlis pernikahan & perkahwinan kita.
Nak pelamin mcm ni, baju pengantin mcm dalam magazine ni la.
Nak theme warna merah, pink. smuanya kita rancang dari A to Z.
Merancang untuk honeymoon di mana? Sampaila hari kita diijab kabul.
Siap ade checklist bagai...

Persoalannya....pernahkah kita sediakan checklist untuk membesarkan anak-anak kita?
Pernahkah kita merancang untuk membesarkan anak-anak kita sebagaimana kita merancang hari bahagia kta yg hanya berlangsung tak sampai 24 jam pun! 
Padahal membesarkan anak-anak & keluarga adalah makan bertahun-tahun lamanya.

Bila terfikir tentang soal ini....
Sy terfikir adakah sy & suami boleh menjadi ibu bapa yg baik pada anak-anak kami.
Berjaya mendidik & melahirkan anak-anak yg berkualiti?
Adakah sy memasak makanan yg berkualiti untuk anak-anak & suami?
Bila dah beranak pinak...adakah sy akan menjadi isteri yg berkualiti pd suami?
Adakah sy akan menjadi pekerja berkualiti tanpa mengabaikan hal keluarga?
Bagaimana pula sy ingin menjadi umat-Nya yg berkualiti?

“Didik anak agar sentiasa hatinya berhubung dengan ALLAH SWT. Ini secara langsung dapat mengeratkan hubungannya dengan ibu bapa dan masyarakat sekeliling,” {Source}

Seronok bila tgk rakan-rakan semua dan bertambah ahli keluarga.
Alhamdulillah...bertambah anak, Insyallah rezeki pun bertambah.
Teringin jugak nak memboyot ni...

Humairah dah 2 tahun. Ramai sibuk tanya bila Humairah nak jadi kakak?
Honestly sy & suami merancang. Berdoa agar Allah mudahkan segala urusan kami.
Sy & suami bekerja dalam bidang yang berbeza. Waktu dan cara kerja kami pun berbeza.
Mungkin kerana itu kami lebih suka merancang.

Tertarik dengan artikel Dr. Zubaidi tentang Bila Masa Sesuai untuk Mendapat Anak Kedua?
Merancang untuk melahirkan umat Islam yg berkualiti di zaman sekarang.
Adakah kita bersedia untuk melahirkan generasi yang berkualiti pada zaman dunia tanpa sempadan?

semuanya terpulang kepada diri kita.
Untuk menjadi yg lebih baik. Kita perlukan perubahan.
Sejauh mana pun kita merancang....."Allah is The Good Planner"


You Might Also Like

7 comments

  1. i'm sure u both will be a very good parents.. dont worry.. aku setuju dengan cakap kau, kalau boleh anak-anak yang lahir biarlah dididik dengan sehabis sempurna, supaya besar boleh jadi manusia berkualiti.. :)

    chaiyok faeza!

    ReplyDelete
    Replies
    1. chaiyok jgak ajue! smoga kta dpt didik anak sebaik mungkin...ameen

      Delete
  2. No worries...It's TIME when HE says it's TIME! =)

    ReplyDelete
  3. btul tu kak..allah perancg yang baik... kalau ikut ckp org mmg xde kesudahan.. biarlah kita buat yang terbaik untuk keluarga kita :)

    ReplyDelete
  4. salam perkenalan..very nice blog

    miss s

    ReplyDelete

IG @littlepearlheart

Followers

Creative By Two

Subscribe