If a book is worth reading, it's worth buying too

8:30:00 AM

Semua org sibuk citer pasal Big Bad Wolf.
Aku pun nak pergi jgak. Walaupun aku bukanlah ulat buku.
Memang tak minat baca buku dr kecik.huhu.
Time sekolah dulu kalau baca biodata kawan-kawan mesti hobby is membaca.
Tapi aku tak tahu knape tak suka membaca.

Camana lah aku nak didik anak suka membaca?
Mungkin perlu sorok segala ipad, gadget2 yg ade?
Kalo Switch off tv? Aku jer pun yg suka tgk tv. cik merah bo layan jer!
Tapi...dari Ipad la Humairah dah boleh recognize alphabets from A to Z pada usia 2 tahun.
Tanpa aku sedari. tetiba cik merah tahu dgn sendirinya. Yang aku dok ajar ABC jer.
Rupanya anak dah khatam sampai Z. Teruk betul mama ni kan!
Numbers pun dah khatam sampai 1 to 10. Cik merah love to count bila naik tangga.
Bahaya jgak ni. Anak leka dgn Ipad. Mak sibuk wat keje rumah.

Dapat jgak jejak ke Big Bad Wolf tgahri Jumaat.
Rehat panjang tu aku abiskan masa dgn mencari buku.
Jalan tak jammed. Parking pun byk. smooth jer!
Seronok tgk org shopping buku berkotak-kotak, berbakul-bakul.
Ade yg sanggup stay up sampai 3-4 pagi utk beli buku.
Dasyat la diorg ni. Ini menunjukkan rakyat Malaysia rajin membaca!

 If a book is worth reading, it's worth buying too

Tapi...aku tidakla sampai berkotak.1 plastik jer pun buku aku.
Maybe masa suntuk. So tak dapat nak borong byk.
Banyak beli pun buku cik merah. Seriously buku bdak2 sgt worth it to buy!
Buku lain pun ok jer. Sape yg mmg suka baca novel wajib jejakkan kaki ke bbw.
Aku beli buku masak2 jer. Novel melayu pun sebulan baru nak abis.
Agaknya kalo buku omputih tu mahu setahun lebih. Tak pun jadi pameran jer.
Sebab tu la kan aku punyer english teruk.

Adakah buku-buku itu masih worth it pada zaman skrg?
Padahal zaman skrg semuanya di hujung jari.
Bagi aku....depends on topic & subject.
Aku di bidang IT. aku rasa internet is the best references. Sebab IT berubah sgt cepat.
Tapi...dari segi soal jawab agama. aku lebih suka membaca & merujuk buku.

Untuk anak-anak pula...aku rasa perlu kedua-duanya. Mengajar anak cintakan buku.
Dalam masa yg sama beri anak2 peluang utk explore the world.
Dan peringatan utk diri sendiri....dalam sibuk mengajar anak mengenal ABC. Jgn lupa mengajar anak mengenal Al-Quran.

Teach you children {Source}
Teach your children to read the Qur'an NOT TO SING.
Teach your children to pray with you NOT TO DANCE.
Teach you children how to wear hijaab NOT HOW TO BE A MODEL.
Teach your children how to go to Masjid NOT HOW TO GO TO PARTIES AND CLUBS.
Teach your children the names of Allah NOT THE NAMES OF CELEBRITY.


 






Ini sahaja hasil dari bbw 2012.

preparation for next baby...chewah semangat!
I love to read magazine. Kat rumah mmg segala jenis magazine ader.
Wajib beli setiap bulan. Boleh hubby claim tax!

Kali pertama aku beli magazine al-Ustaz ni. Sebabkan issue kehamilan & kelahiran.
Isinya ringkas tapi padat. Untuk aku yg tak suka membaca panjang berjelar.
Aku rasa magazine ni menjawab dengan ringkas & padat.
Magazine ni sgt best utk dijadikan koleksi.

Dah lama tak beli majalah RASA.
Issue yg menarik. Idea masak utk ibu & anak.
Hopefully mamanyer rajin la yer nak masak utk anak...


You Might Also Like

1 comments

  1. setuju pasal yang atas tu.. didik anak baca Quran dari pada menyanyi.. tapi ranea suka nyanyi lagu fairies... hehe

    ReplyDelete